Co potrafi dziecko w wieku 2 lat?

Witaj! Dzień dobry!

Od początku studiów nauczycielskich część pamięci należy poświęcić na możliwości rozwojowe uczniów. Dość często się do tego wraca omawiając kolejne przedmioty.

Może to być interesująca informacja dla rodziców dzieci, szczególnie tych młodszych.

Jest kilka osób, które opisują stadia rozwoju ucznia (psychologiczne i matematyczne rozumienie). Ci najbardziej mi znani to Jean Piaget, Pierre van Hiele i Jerome S. Bruner.

Pierwszy z nich zajmował się teorią rozwoju poznawczego, podzielił umiejętności uczniów w stosunku do ich wieku. Drugi skupił się na etapach myślenia matematycznego. Trzeci mówi o reprezentacjach. Ich teorie ściśle łączą się

a) Do około drugiego roku życia dziecko skupia się na konkretach, na tym co go dotyczy w danym momencie. Przedmioty, na których operuje są rzeczywiste, stąd zabawki (np. te liczące przedmioty wrzucone do środka). Dziecko na tym etapie jest "egocentryczne", skupia się na swoich potrzebach (np. gdy chce usiąść w autobusie to za wszelką cenę, nawet gdy fizycznie nie ma takiej możliwości, płacz i krzyk w takiej sytuacji jest zupełnie normalny). Ten etap nazywamy stadium sensoryczno-motorycznym.

b) Dalej do około 6-7 lat dziecko rozwija umiejętność nazywania przedmiotów i wydarzeń aktualnych, ale również z przeszłości. Myśli intuicyjnie, skupia się na jednym aspekcie, traktuje przedmioty całościowo. Język jest na tym etapie obrazowy, potoczny. Inteligencja dziecka rozwija się głównie na obserwacji świata. Ten czas nazywamy stadium inteligencji przedoperacyjnej (wg. van Hiele'a poziom wzrokowy).

c) Stadium inteligencji konkretno-operacyjnej (wg. van Hiele'a poziom opisowy) wyróżnia cechy wspólne obiektów z danej grupy. Język wiąże się z opisem tego, co dziecko zauważyło. Jest on uogólniony, opisy są konkretne i dokładne. Do 11-12 roku życia uczeń działa na przedmiotach, a także w wyobraźni. Potrafi wyjaśnić jakieś zjawisko, klasyfikuje przy pomocy analogii, obserwacji, wyciąganiu wniosków.  Dziecko nie myśli już "egocentrycznie".

d) obejmuje czas od 11-12 lat do dorosłości. Charakteryzuje się dedukcją, logicznym rozumowaniem i wyciąganiem wniosków na podstawie założeń, potrafi dowodzić. Na tym etapie uczeń jest gotów do wykonywania operacji abstrakcyjnych, formalnych. Na tym poziomie język jest ścisły i precyzyjny. Człowiek posługuje się symbolami.

Bruner twierdzi, że każde dziecko musi przejść przez operacje na przedmiotach konkretnych, obrazach i symbolach. Reprezentacje te przenikają się.

Znaliście tych panów wcześniej? A teorie? Może są jakieś inne warte poczytania teorie w psychologii?

To tak naprawdę teoria, ale warto wiedzieć takie rzeczy, żeby nie przyśpieszać sztucznie rozwoju dziecka.


Daria Maria Ziętek 


(Na podstawie mojego licencjatu, Wikipedii oraz Helena Siwek „Dydaktyka matematyki. Teoria i zastosowania
w matematyce szkolnej”, Warszawa  2005r., Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne)

Komentarze

Popularne: